العلاقة بين التّنظيم والضّبط العاطفيّ والشّعور بالانتماء للمدرسة

מחקר שעוסק בתחושת שייכות בקרב תלמידי חטיבות ביניים בישראל פורסם לאחרונה בכתב העת Children & Schools (בהוצאת Oxford Press ). המחקר שנערך על ידי ד”ר דפנה קופלמן-רובין, נועה וייס, ד”ר אינה כץ-גולד, וד”ר אלנה סיגל, בחן את הקשר בין ויסות רגשות לקשיים פסיכו-חברתיים בקרב מתבגרים עם הפרעת למידה ספציפית (SLD) ואת ההשפעה של תחושת השייכות לבית הספר על הקשר הזה. המשתתפים היו 249 תלמידות ותלמידים מאובחנים מכיתות ז’-ח, ב -11 בתי ספר. מניתוח הנתונים מצאנו, כמצופה, שככל שהיכולת של התלמידים לווסת רגשות היא טובה יותר, כך דרגת הקשיים הפסיכולוגיים שלהם נמוכה יותר. הממצא המעניין היה שקשר זה תווך באופן משמעותי על ידי תחושת השייכות של התלמידים לבית הספר. יכולת גבוהה לווסת רגשות השפיעה לטובה על תחושת השייכות וזו מצידה הביאה להפחתה בקשיים פסיכו-חברתיים. למאמר המלא