בחרנו להציג מספר מחקרים מרכזיים. מדי פעם נעדכן במחקרים חדשים
מחקר חדש - הקשר בין ויסות רגשי לתחושת שייכות
מחקר של צוות חוקרות ממרכז SEL.IL שפורסם בדצמבר 2020 בוחן את הקשר בין ויסות רגשי להגברת תחושת השייכות של תלמידי חט”ב לבית הספר.
יעילות של תוכניות SEL
מחקרי מטא אנליזות, כלומר סקירות על, בודקות את יעילותן של תכניות SEL. מאמרים אלו מצביעים, כי מיומנויות SEL מהוות משאב חוסן משמעותי לאורך כל מעגל החיים והן קשורות עם הישגים לימודיים טובים יותר, הצלחה בעבודה ובריאות נפשית ופיזית טובה יותר.
Corcoran, R.P., Cheung, A., Kim, E., Xie, C. (2018).
Educational Research Review, doi: 10.1016/j.edurev.2017.12.001
Corcoran, R.P., Cheung, A., Kim, E., Xie, C. (2018).
Educational Research Review, doi: 10.1016/j.edurev.2017.12.001
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011).
Child development, 82(1), 405-432.
Taylor, R. D., Oberle, E., Durlak, J. A., & Weissberg, R. P. (2017).
Child development, 88(4), 1156-1171.
A meta-analysis of universal mental health prevention programs for higher education students.
Conley, C. S., Durlak, J. A., & Kirsch, A. C. (2015).
Prevention Science, 16(4), 487-507.
הטמעה מערכתית
הטמעה יעילה וברת קיימא של SEL מבוססת על תפיסה מערכתית לפיה יש צורך להתייחס אל המערכת כולה ואל מכלול האינטראקציות שלה עם ה”תלמיד כולו”. המשמעות של תפיסה זו היא שטיפוח והטמעה יעילים מחייבים נוסף על הוראה ישירה של מיומנויות, גם סביבה רחבה המטפחת, מקדמת ומחזקת למידה רגשית-חברתית- הן בקרב התלמידים והן בקרב הצוות החינוכי.
Domitrovich, C. E., Durlak, J. A., Staley, K. C., & Weissberg, R. P. (2017).
Child Development, 88(2), 408–416.
Programme implementation in social and emotional learning: basic issues and research findings.
Durlak, J. A. (2016).
Cambridge Journal of Education, 46, 333-345.
Oberle, E., Domitrovich, C. E., Meyers, D. C., & Weissberg, R. P. (2016).
Cambridge Journal of Education, 46(3), 277-297.
Social and emotional learning as a public health approach to education.
Greenberg, M. T., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P., & Durlak, J. A. (2017). The Future of Children, 27(1), 13–32.
Supporting systemic social and emotional learning with a schoolwide implementation model.
Meyers, D. C., Domitrovich, C. E., Dissi, R., Trejo, J., & Greenberg, M. T. (2019). Evaluation and program planning, 73, 53-61.
הכשרת מורים
הקניית מיומנויות SEL למורים כוללות הכשרה מקצועית והנגשת ידע עדכני למורים. מחקרים מראים כי הכשרות אלא מסייעות להתפתחות מקצועית יעילה בכל הקשור לטיפוח מיומנויות SEL אצל מורים וכן השפעה חיובית על יכולות הוויסות הרגשי והפחתת תחושת המצוקה שלהן, כמו גם על שיפור באינטראקציה תלמיד-מורה.
Jennings, P. A., Brown, J. L., Frank, J. L., Doyle, S., Oh, Y., Davis, R., Rasheed, D., DeWeese, A., DeMauro, A. A., Cham, H., & Greenberg, M. T. (2017).
Journal of Educational Psychology, 109(7), 1010–1028.
Collie, R. J., Shapka, J. D., & Perry, N. E. (2012).
Journal of Educational Psychology, 104, 1189–1204.
התאמה התפתחותית ותרבותית
מחקרים מראים כי מיומנויות וכישורים חברתיים, רגשיים וקוגניטיביים מתפתחים ומושפעים מניסיון והקשר. לפיכך, הטמעה יעילה צריכה להיעשות מתוך התאמה תרבותית, התפתחותית התייחסות לצרכים וקבוצות שונות בחברה.
Malleability, plasticity, and individuality: How children learn and develop in context.
Cantor, P., Osher, D., Berg, J., Steyer, L., & Rose, T. (2018).
Applied
Social and emotional learning: A principled science of human development in context.
Jones, S. M., McGarrah, M. W., & Kahn, J. (2019).
Educational Psychologist, 54(3), 129 – 143.
Drivers of human development: How relationships and context shape learning and development1.
Osher, D., Cantor, P., Berg, J., Steyer, L., & Rose, T. (2020).
Applied Developmental Science, 24(1), 6-36\
סטנדרטים של SEL
סטנדרטים מתייחסים לידע ולהתנהגות שהתלמיד צריך לדעת ולהיות מסוגל לעשות. הסטנדרטים מציגים את המטרות וכן את אמות המידה לתהליך הלמידה של התלמיד בנוגע לכל מיומנות. בנוסף, הסטנדרטים משמשים כמסגרת המגדירה ציפיות ומאפשרת קבלת החלטות לגבי מה צריך ללמוד, ללמד ולהעריך.
Jones, D. E., Greenberg, M., & Crowley, M. (2015).
American Journal of Public Health, 105, 2283–2290.
Eklund, K., Kilpatrick, K. D., Kilgus, S. P., & Haider, A. (2018).
School Psychology Review, 47(3), 316-326.
מדידה וההערכה של SEL
הערכות בתחום הלמידה רגשית-חברתית מתמקדות במדידת הידע וביכולות הקשורות למיומנויות רגשיות-חברתיות וכן בסיטואציות שילדים עוסקים בהן במהלך אינטראקציות בינאישיות בחיי בית הספר ובקהילה. מדידה והערכה יעילה של מיומנויות SEL יכולות לתמוך ולסייע לעשייה החינוכית.
Assessment Work Group. Chicago, IL: Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning.
Identifying, defining, and measuring social and emotional competencies.
Berg, J., Osher, D., Same, M., Nolan, E., Benson, D., & Jacobs, N. (2017).
Washington, DC: American Institutes for Research.
Challenges and Opportunities in the Applied Assessment of Student Social and Emotional Learning.
McKown, C. (2019).
Educational Psychologist, 1-17.
Measures of social and emotional skills for children and young people: A systematic review.
Humphrey, N., Kalambouka, A., Wigelsworth, M., Lendrum, A., Deighton, J. & Wolpert, M. (2011).
Educational and Psychological Measurement, 71(4), 617-637.