הכשרה והטמעה

מרכז SEL.IL שם לעצמו כמטרה להוביל את נושא הלמידה הרגשית-חברתית במדינת ישראל, מתוך ראייה של טובת הדור הצעיר והחברה כולה. אנחנו מאמינים שקידום של SEL צריך להיות אינטרס משותף לכלל המערכת: החל ממטה משרד החינוך ועד לבית הספר וגן הילדים השכונתי. עם זאת הידע והמחקר מצביעים על כך שאין מענה אחד שמתאים לכולם, וכי ישנה חשיבות רבה להתאמה להקשר, למאפיינים ולצרכים ולאתגרים של כל מדינה, של כל קבוצה חברתית ותרבותית ואפילו של כל עיר ובית ספר. כדי להציע את הדרך המתאימה לפעולה פיתחנו במרכז SEL.IL מודל עבודה ייחודי בעל 4 שלבים המאפשר לבחון את הגישה המתאימה לכל מסגרת, על בסיס של ידע, נתונים וחשיבה משותפת.

נפגשים עם המנהל.ת וצוות בית הספר, מכירים, שומעים מה החזון, והמטרות  וחושבים יחד כיצד SEL יכול לעזור

ממפים את הצרכים בהתאם למודל שפיתחנו הכולל ראיונות ושאלונים קצרים


מציגים את הנתונים למנהל.ת ולצוות, דנים בהם יחד ומחליטים במה להתמקד


קובעים את תוכנית העבודה
ואופן הפעולה



השתלמות

השתלמות

למי זה מיועד?

  • לבתי ספר שרוצים להרחיב את הידע בנושא SEL
  • לבתי ספר שרוצים לפתח את מיומנויות SEL של הצוות החינוכי
  • לפסיכולוגים חינוכיים
  • ליועצות חינוכיות
  • מכללות להכשרת מורים

מה לומדים בהשתלמות? 

  • ידע מחקרי עדכני על למידה רגשית חברתית (SEL) ומדוע היא סוחפת את עולם החינוך
  • מהן מיומנויות רגשיות-חברתיות וכיצד הן יכולות לתרום להתפתחות מקצועית ואישית
  • כיצד SEL יכול לקדם את הלמידה בביה”ס ולהפוך אותה רלוונטית לתלמידים
  • איזה כלים של SEL יעילים לניהול כיתה הטרוגנית
  • איך SEL מסייע לאווירה בטוחה ומעודד סקרנות ויזמות אצל תלמידים ומורים

איך זה עובד? 

  • ההשתלמות מועברת בקבוצות של עד 20 אנשי חינוך
  • הצוות המקצועי של SEL.IL מלווה את המשתתפים בעבודה פרטנית חווייתית, תוך הדרכה יישומית, שילוב בתהליכי ההוראה בבית הספר ומתן משוב מתמשך
  • עבודה קבוצתית משותפת לחיזוק תחושת השייכות לקבוצה ולבית הספר
  • משך ההשתלמות המוסדית: 30 שעות שנתיות.
  • למעוניינים ישנה אפשרות להשתלמות במבנה של סדנה.
  • תדירות וארך המפגשים מותאמים לצרכים של כל מסגרת.
  • אפשרויות תקצוב: תקציבי פסג”ה, הכלה והשתלבות וניהול עצמי
הכשרה

הכשרה מתקדמת

למי זה מיועד?

  • לצוותי חינוך שמבקשים להעמיק את הידע ולהפוך למומחי SEL שיובילו את התחום בקהילתם
  • לפסיכולוגים חינוכיים המבקשים להתמחות ב- SEL
  • ליועצות חינוכיות שרוצות לקדם SEL בבתי הספר
  • למחלקות חינוך בערים ולשפ”חים
  • לפסיכולוגים /יועצים שמעוניינים לקבל הסמכה לניהול תליך תוכנית אני יכול.ה להצליח – א.י.ל – לגני הילדים/ בתי ספר יסודיים /חטיבות ביניים
  • לרשתות חינוך
  • מכללות להכשרת מורים

מה לומדים בהכשרה המתקדמת?

  • כלים יישומיים בקידום תהליך להטמעה מערכתית של SEL
  • דרכים לבניית התשתיות הנדרשות תוך שיתוף כל בעלי העניין (הורים, קהילה ועוד)
  • קידום מיומנויות SEL של הצוות החינוכי
  • טיפוח והקנייה של מיומנויות SEL לתלמידות ולתלמידים באמצעות תוכניות ייעודיות
  • פיתוח דרכי הוראה המתאימות לחזון ולצרכים של בית הספר
  • הכרות עם כלים להערכה ומדידה

איך זה עובד?

  • ההשתלמות מועברת בקבוצות של עד 20 אנשי חינוך
  • הצוות המקצועי של SEL.IL מלווה את המשתתפים בעבודה פרטנית חווייתית, תוך הדרכה יישומית על תהליכי ה SEL שהם מובילים בקהילתם
  • משך ההשתלמות, אורך המפגשים והתדירות מותאמים לכל קורס
  • אפשרויות תקצוב: תקציבי פסג”ה, תקציבי שפ”ח (ניתן לחבור מס’ שפחים יחד), תקציבים עירוניים
איל

הפעלה והטמעת תוכניות א.י.ל

תכנית אני יכול.ה להצליח – א.י.ל

תכנית א.י.ל היא תכנית הדגל של SEL.IL הפועלת בהצלחה רבה כבר למעלה מעשור במסגרות חינוכיות בכל רחבי הארץ. תכנית א.י.ל היא אחת התכניות הבודדות בישראל שפועלת תוך ליווי אקדמי-מחקרי צמוד, ועל התוצאות המרשימות שלה ניתן לקרוא במאמרים שפורסמו בכתבי עת מדעיים מובילים.  התכנית מומלצת על ידי משרד החינוך שהיה שותף לפיתוחה יחד עם מרכז שניידר לרפואת ילדים, הקרן למפעלים מיוחדים בביטוח הלאומי וקרן עזריאלי.

תכנית אני יכול.ה להצליח פועלת מתוך תפיסה מערכתית וכוללנית הרותמת יחד את הצוות החינוכי, את התלמידים ואת ההורים לטובת טיפוח מיומנויות רגשיות-חברתיות ואקדמיות וקידום אקלים תומך ובטוח ללמידה. בנוסף, התכנית מציעה גם מענה הכולל עבודה קבוצתית אינטנסיבית לתלמידים המתמודדים עם קשיים ולקויות למידה וקשב.

למי מיועדת התכנית

בגני הילדים התכנית מתמקדת בטיפוח מיומנויות חברתיות, ויסות רגשי, גמישות וזיכרון עבודה, תוך הכנת הילדות והילדים לקראת המעבר הצפוי לבית הספר.

בכתות א'-ב', התכנית מתמקדת בהקניית מיומנויות ואסטרטגיות שיתמכו בתהליך ההסתגלות אל המסגרת הבית ספרית ויקדמו מוכנות ללמידה והתפתחות לתפקוד לימודי עצמאי.

בכתות ג'-ד', התכנית מתמקדת בחיזוק אסטרטגיות התארגנות וניהול זמן, ויסות רגשי, הפעלת פיקוח ובקרה וניהול תקשורת בינאישית יעילה. 

בכתות ה'-ו', התכנית מתמקדת בתלמידים עם קשיים / לקויות למידה ו/או הפרעות קשב ועובדת עמם באופן קבוצתי וייעודי על חיזוק מיומנויות רגשיות-חברתיות-לימודיות והכנה לקראת המעבר הצפוי לחט"ב.

בכתות ז' המורים מוכשרים לעבודה עם כלל תלמידי הכיתה: התכנית מתמקדת בהקניית
מיומנויות ואסטרטגיות שיתמכו בתהליך ההסתגלות לחט"ב. התכנית מקנה מיומנויות לקידום תפקוד עצמאי כתלמיד והשתלבות חברתית. הצוות החינוכי מקיים מעקב אחר תפקוד התלמידים ומאתר תלמידים שיוכלו להפיק תועלת מעבודה קבוצתית אינטנסיבית במהלך כתות ח'-ט.

בכתות ח'-ט' התכנית מתמקדת בתלמידים עם קשיי/ לקויות למידה ו/או הפרעות קשב ועובדת עמם באופן קבוצתי וייעודי על חיזוק מיומנויות רגשיות-חברתיות-לימודיות שיסייעו להן להתמודד טוב יותר עם לקות הלמידה/הפרעת הקשב ויכינו אותם לקראת ההתמודדות עם המעבר הצפוי לתיכון. התלמידים נבחרים לתכנית בהתאם לקריטריונים של מודל א.י.ל. העבודה נעשית עם התלמידים ועם ההורים לאורך שנתיים.

איך זה עובד?

  • צוות מומחים של SEL.IL מברר יחד עם הצוות הניהולי את הצרכים, האתגרים והיכולות של המסגרת החינוכית כדי להתאים לה את דרכי הפעולה ואת התכנים
  • הצוותים הניהוליים והחינוכיים עוברים הכשרה על ידי מומחי SEL.IL להקניה ופיתוח של מיומנויות רגשיות-חברתיות שלהם עצמם כמו מודעות עצמית, ויסות רגשי, הצבת מטרות והוצאתן לפועל, תקשורת בין אישית יעילה ועוד
  • צוותי החינוך מקבלים הדרכה וכלים לטיפוח מיומנויות אלו בקרב התלמידות והתלמידים. זאת תוך חיבור אינטגרלי לתהליכי הלמידה והתאמה לשכבת הגיל
  • מומחי SEL.IL מלווים ומדריכים את הצוותים באופן שוטף ולכל אורך הדרך
  • התכנית מציעה מענה מיוחד וייעודי לתלמידים עם לקויות למידה וקשב, הכולל עבודה קבוצתית, עם התלמידים והוריהם
  • הצוות החינוכי מקבל את חוברת התכנית, ערכות עזרים ומצגות שיסייעו להפעלה יעילה של התכנית.
  • לתקצוב התכנית ניתן להשתמש בתקציבי מלקויות ללמידה, פסג”ה והכלה והשתלבות
יעוץ פיתוח מחקר

ייעוץ-פיתוח-מחקר

אנו מעמידים את הידע האקדמי והניסיון המעשי שנצבר במרכז SEL.IL לטובת הרחבה, העמקה ומחקר של SEL בכל הרמות.

למי זה מיועד?

  • אגפים במטה משרד החינוך: אגף תכנון ואסטרטגיה; שפ”י; לשכת המדען הראשי; אגף שילוב והכלה; האגף לפיתוח מקצועי של מורים ועוד
  • רשויות מקומיות המבקשות להטמיע SEL בכלל מערכת החינוך בעיר. תהליך מקיף כזה מתבצע בימים אלה בעיר תל אביב ובזיכרון יעקב
  • רשתות חינוך שמבקשות לשלב SEL כחלק מתהליכי ההוראה והאקלים הבית ספרי
  • מכללות להכשרת מורים

מה אנחנו מציעים?

  • העמקה והרחבה בידע קיים על SEL
  • פיתוח משותף של ידע חדש
  • בניית מערכת סטנדרטים על פי שלבי התפתחות (מה ילדים אמורים לדעת ולעשות בגילאים שונים)
  • פיתוח והתאמת כלים להערכה של מיומנויות SEL
  • אופנים לשילוב של SEL בתחומי הדעת השונים
  • בחינת תכניות SEL מובילות בעולם ואפשרות התאמתן להקשר המקומי
  • תכנון, ליווי וביצוע של מחקרים ברמות השונות (ארצית, עירונית, בית ספרית)