התוכנית המובילה בישראל לקידום תפקוד רגשי-חברתי בגני הילדים

תוכנית מס. 4753 במאגר התוכניות המומלצות של משרד החינוך

תוכנית אני יכול.ה להצליח (א.י.ל), היא תוכנית SEL מערכתית ומבוססת מחקר לקידום תפקוד רגשי-חברתי ומוכנות ללמידה בקרב כל ילדי וילדות הגן. התוכנית פעלה ופועלת בהצלחה בגני ילדים ובתי ספר ברחבי הארץ. התוכנית מותאמת גם ללמידה מרחוק בשילוב פורמט דיגיטלי ותכנים שמועברים להורי הילדים.

לתוכנית ישנן 3 מטרות מרכזיות השלובות זו בזו:

  • הקנייה וטיפוח של כישורים רגשיים ובינאישיים
  • שיפור וטיפוח של כישורי למידה
  • שיפור האקלים בגן

התוכנית פועלת על בסיס גוף ידע מחקרי נרחב המראה כי מצב רגשי, יחסים בינאישיים ולמידה הם שלושה קודקודים שלובים המשפיעים האחד על השני ומושפעים מהתפקודים הניהוליים (executive functions)  של הילדים. תפיסה זו באה לידי ביטוי במשולש איל שהוא הבסיס והשלב הראשוני של התוכנית.

למידה רגשית חברתית מתחילה בגן הילדים

התכנים המרכזיים המועברים בתוכנית:

  • הגברת המודעות העצמית, תחושת שייכות ודימוי עצמי
  • פיתוח תפקודים ניהוליים: יכולות של שליטה עצמית, זיכרון עבודה וגמישות מחשבתית
  • פיתוח מיומנויות רגשיות – ביטוי והבנה של הרגשות שלי ושל האחר; ויסות רגשי
  • פיתוח יכולות תקשורת ופתרון בעיות
  • עבודה על מוכנות ללמידה

מה תקבלו בתוכנית א.י.ל לגני ילדים?

 

  • חוברת התוכנית: כוללת רציונל, כלים ופעילויות בכל נושא. מאפשרת הפעלה נוחה של התוכנית לאורך שנת הלימודים, אך משאירה מקום רב לגמישות ויצירתיות הגננת.
  • סיפורי איל בהמשכים עם איורים ודפי צביעה
  • הנחיות לניהול דיונים
  • פעילויות יצירה
  • עבודה דרך הגוף באמצעות מסלולי ספורט ומשחקים פיזיים
  • משחקי קופסא
  • מכתבי הסבר להורים והצעות להמשך הפעילות בבית
  • ערכת א.י.ל הכוללת מדבקות, קלפי משחק ועוד

ממצאים ממחקר על התוכנית בגני ילדים